Збитки українських мобільних операторів через пандемію – як це вплине на ціни у 2021?

Збитки українських мобільних операторів через пандемію – як це вплине на ціни у 2021?

Під час пандемії у 2020 році мобільні оператори по всьому світу несли величезні збитки через недоотримання прибутку. Головна причина цьому полягає в тому, що суттєво зменшились подорожі людей між країнами. А це означає що більшість українських операторів сотового зв’язку недоотримали суттєву частку своїх доходів, які планували отримати завдяки роумінгу, тобто валюті, яка приходила від туристів та заробітчан з інших країн.

Збитки українських операторів у 2020 році

Одна з найбільших українських телеком компаній Київстар підрахувала, що через тотальні карантини по світу український ринок сотового зв’язку втратив три мільярди гривень.

Найбільші втрати через нестачу валютних надходжень від роумінгу, вони займають 3,2% від загальної кількості від усього прибутку операторів, які обслуговують українських клієнтів.

Фахівці від «Vodafone Україна» порахували власні недоотримання прибутку від роумінгу на рівні 60%. А от серед усіх компаній в Україні ця сума приблизно в один мільярд гривень. 

Зазвичай українці їдуть на відпочинок з квітня по серпень і в цей період найбільші доходи від роумінгу. Однак у 2020 році ці місяці припали на тотальний карантин по світу. Уже з весни було досить складно виїхати в Європу або хоча б кудись на відпочинок. Від цього звичайно й є плюс для України, бо збільшилась кількість туризму всередині країни, що дозволило зміцнити гривню.

Чому оператори піднімають ціни на тарифи?

У кінці 2020 року найбільші мобільні оператори заявили про збільшення тарифів на наступний рік. Журналісти одразу почали питати, чи це не пов’язано з тим, що оператори планують перекласти свої борги на споживачів.

Найбільші сотові оператори Vodafone, Київстар та Lifecell повідомили, що збільшення тарифів зовсім не пов’язано з недоотриманням доходів, а через збільшення трафіку абонентів та значну кількість коштів витрачених на інвестиції у створення нових точок 4G.

Експерти зазначають, що тарифи будуть збільшуватись в Україні кожен рік на 15-20 відсотків. Звичайно, це стосується не кожного тарифного плану. А для того, щоб зрозуміти, як саме збільшується вартість послуг мобільного зв’язку, потрібно порахувати показник ARPU, який означає, скільки в середньому отримує оператор за одного абонента. 

Наприклад, у 3 кварталі минулого року цей показник у Київстар був на рівні 78 гривень. У порівнянні з тим же періодом за 2019 рік ARPU збільшився на 14,5%.

Фахівці впевнені, що головна причина зростання цього показника полягає саме у мільярдних інвестиціях компаній у розробку нових веж 4G по всій країні для того, щоб кожен українець мав доступ до якісного Інтернету. Цікаво, що дохідність операторів мобільного зв’язку у Польщі в 4 рази більша. Вони мають приблизно те ж населення і вдвічі меншу територію, що дозволяє економити на вишках мобільного зв’язку.