Як скласти бізнес план правильно: поради, рекомендації

Як скласти бізнес план правильно: поради, рекомендації

Бізнес-план – це документ, в якому висвітлюються всі характеристики організації, виконується аналіз можливих ризиків і проблем, прогнозування методів, які допоможуть їх уникнути. Іншими словами, бізнес план для інвестора – це в першу чергу відповідь на питання: «Чи варто взагалі фінансувати цей проект або краще відразу ж відмовитися від нього?».

Структура і зміст бізнес-плану — основні розділи

Успіх бізнес-планування складається з 3 основних факторів:

? Усвідомлення ступеня вашої дієздатності на даний момент, що є відправною точкою «А»;

? Чітке уявлення мети, яку ви хочете досягти – точка «В»;

? Послідовність кроків, які приведуть від точки «А» до точки «В».

Складання бізнес-плану здійснюється на папері з урахуванням деяких правил і послідовності. У такому вигляді ваша ідея починає матеріалізуватися і демонструє прагнення розвиватися і готовність до роботи. Крім цього, план реалізований на папері, спрощує сприйняття ідеї з боку.

При проведенні поверхневого аналізу зверніть увагу на окупність товару або послуги, а також період, через який ви зможете отримати перший прибуток – це допоможе визначитися з сумою початкових вкладень. Якщо після поверхневого аналізу ви ще не відмовляєтеся від своєї ідеї, значить, пора почати створювати бізнес-план.

При його складанні на титульному аркуші вказується наступна інформація:

✅ назва проекту;

✅ найменування організації;

✅ дані керівника проекту;

✅ інформація про розробника;

✅ дата складання;

✅ найважливіші дані про фінансовий розрахунок проекту.

Далі складається меморандум конфіденційності, в якому чітко вказується інформація про те, що ваші авторські права на бізнес-план захищені.

Наступний етап передбачає складання короткого резюме, в якому відображається інформація про ідею проекту зі значущими характеристиками фінансової складової. У ньому висвітлюються такі питання

❓ Яку послугу або продукт планує реалізувати інвестор?

❓ Для якої аудиторії буде цікавий цей продукт?

❓ Бажаний обсяг продажів або виробництва?

❓ Яка виручка виробництва?

❓ Які витрати по проекту понесе інвестор?

❓ Яку кількість людей планується залучити до цього проекту?

❓ Які існують джерела фінансування проекту?

❓ Який буде загальний прибуток за конкретний період?

❓ Як скоро проект зможе окупитися?

❓ Чистий дисконтований проект.

У резюме дуже важливо зацікавити інвестора, тому що саме від цього буде залежати подальша доля вашого проекту.

Наступна частина плану повинна бути присвячена головній ідеї проекту. Тут буде відображена основна мета, завдання, перепони і список точних дій, які допоможуть автору в найкоротші терміни досягти поставлених завдань

У цьому ж розділі виконується SWOT-аналіз. Його головна мета – оцінка сильних і слабких сторін підприємства, перспектив і можливих загроз. Саме за допомогою такого аналізу бізнес-план буде виходити найбільш повним і правильним. За допомогою нього можна відобразити 2 сторони, що відбиваються на житті організації: внутрішня, яка має відношення до самого підприємства, і зовнішня – все, що знаходиться за її межами і на що неможливо вплинути.

Переходячи до наступного пункту, автор повинен зробити маркетинговий аналіз, знову доводячи обґрунтованість свого проекту. Тут необхідно грунтуватися на наступні показники:

⚠️ динаміка продажів такої техніки, відповідно до показників за кілька років;

⚠️ темпи зростання цієї галузі;

⚠️ оцінка конкурентоспроможності;

⚠️ тонкощі ціноутворення;

⚠️ вивчення споживчого ринку, з його бажаннями, вимогами і можливостями;

⚠️ перспективи розвитку ринку.

Далі починається наступний етап, де розкривається сама ідея. Саме в цьому розділі відображається рівень підготовленості, а також наявність усіх необхідних для цього коштів. Тут важливо висвітлити першорядні цілі, деталізувати уявлення про виріб, вказати етапи його розробки, характеризувати підприємство і вирахувати сумарну вартість проекту.

Маркетинговий план 

Складаючи маркетинговий план, потрібно вказати, які завдання має виконувати персонал і в які терміни. Маркетинговий план має на увазі під собою поняття стратегії, в якій відображені одночасні або послідовні кроки, здатні залучити споживача, отримавши ефективну віддачу з їхнього боку. До них відноситься:

✅ аналіз майбутніх споживачів (цільової аудиторії);

✅ конкурентоспроможність товару або послуги;

✅ можливості реалізації продукту;

✅ створення товару (починаючи від виробництва і до моменту, коли він потрапить в руки кінцевого покупця);

✅ методи залучення споживача.

Що стосується створення продукту, то для цього потрібно буде відкрити наступну частину. Приділити увагу цим пунктом повинні тільки ті організації, головна мета яких не тільки поширення, але і виробництво продукції. тут зоково потрібно вказати потужність виробництва, описати технологічний процес, операції для субпідрядників, обладнання, необхідне для роботи виробництва, площа, яка буде виділена під виробництво, сама сировина і ресурси.

Організаційний план

Далі необхідно розкрити організаційний план, в якому розробляються принципи стратегічного управління компанією. Навіть якщо підприємство вже діє, цей пункт все одно є обов’язковим. У ньому містяться такі дані:

✅ найменування організаційно-правової форми;

✅ система управління організацією в вигляді схеми;

✅ дані про засновників;

✅ керівники;

✅ взаємодія з персоналом;

✅ матеріально-технічні ресурси організації;

✅ місцезнаходження компанії.

Фінансовий план

Цей пункт дуже важливий для інвестора, так як, судячи з нього, визначається привабливість даного проекту. Тут необхідно виділити наступні пункти:

✅ динаміка курсу валют;

✅ податки і процентна ставка по ним;

✅ джерело формування капіталу;

✅ план прибутків і збитків;

✅ балансова відомість;

✅ розрахунок чистого дисконтованого доходу (ЧДД) і термін окупності;

✅ індекс прибутковості;

✅ аналіз беззбитковості;

✅ показник норми прибутковості.

Вимоги до документу

⚜️ бізнес-план повинен бути написаний чітко, зрозумілою для всіх мовою без складних формулювань;

⚜️ приблизний обсяг 20-25 сторінок;

⚜️ інформація, необхідна для інвестора, повинна бути освітлена в повному обсязі;

⚜️ весь документ повинен бути побудований на реальних фактах;

⚜️ в плані повинен бути стратегічний фундамент з чіткими цільовими установками;

⚜️ всі пункти повинні бути логічно взаємопов’язані і систематизовані;

⚜️ інвестор повинен побачити перспективи розвитку проекту;

⚜️ гнучкість плану вказує на можливість внесення корективів і поправок.

Щоб уникнути будь-яких помилок при самостійному складанні плану необхідно чітко дотримуватися вищевказаних правил і структури побудови.

Найпоширеніші питання

Питання №1. У яких випадках необхідний бізнес-план?

Бізнес-план дуже важливий для проектів, в яких представлена якась інновація. Інвестор повинен чітко бачити, які ризики і вигоди будуть представлені перед ним. Для того щоб знати, який потрібно створити документ, ви можете скористатися прикладами з нашої статті.

Питання №2. Скільки коштує замовити бізнес-план?

Залежно від суми інвестування та обсягу роботи буде формуватися вартість плану. Якщо вкладення не перевищують 8 мільйонів, план може бути створений приблизно за 9-13 тисяч грн.

Питання №3. Скільки часу розробляється бізнес план?

На це впливають вихідні дані. Якщо цією справою займаються професіонали і у них є повна інформація, то цей процес займе не більше 10 днів. При відсутності будь-яких даних все може затягнутися і на 20 днів. При самостійному написанні плану все буде залежати виключно від особистих навичок і умінь

Питання №4. Навіщо звертатися в консалтингову компанію для розробки бізнес-плану, якщо я можу зробити це сам?

Тут все залежить від ваших знань і досвіду. Якщо у вас немає впевненості в своїх силах, тоді краще звернутися до професіоналів, щоб не довелося відкладати втілення своєї ідеї в дальній ящик.

Питання №5. Якщо планування так важливо, чому реально пишуть бізнес план одиниці

Це твердження не зовсім правильне. Будь-яка велика компанія починає свою діяльність з бізнес-плану. Маючи значний капітал, важливо передбачити ризики і можливості їх вирішення. В Україні підприємництво тільки розвивається, тому багато хто ігнорує цей етап, діючи на свій страх і ризик.