Бувають випадки, коли в силу різних обставин, вам необхідно швидко і без наслідків закрити ФОП. Як не дивно, але в підсумку опитування можна зробити висновок, що багато хто боїться цього процесу ще до відкриття підприємницької діяльності. Як закрити ФОП? Спробуємо відповісти на це питання.
Якщо необхідно закрити ФОП, ваші дії повинні бути наступними:
✅ заповнюємо заяву (форма 12);
✅ подаємо заяву на анулювання статусу платника єдиного податку (і ПДВ, у разі необхідності) і знімаємось з обліку в фіскальному органі за місцем державної реєстрації;
✅ складаємо та подаємо останній звіт у відділення пенсійного фонду за місцем обліку;
✅ оплачуємо відповідні нарахування, включаючи внески (пізніше 30 днів з дня ліквідації);
✅ отримуємо довідку про внесення відомостей про ліквідацію ФОП від реєстратора;
✅ якщо рахунок був відкритий в банку, то закрити його.
Перший етап ліквідації ФОП – звернення до реєстратора, адміністраторові або нотаріусу, де подається відповідним чином заповнена форма. Документи з помилками або виправленнями неприпустимі. У разі відсутності підстав для відмови в ліквідації ФОП, реєстратор вносить відповідну інформацію до ЄДР. Але це тільки початок процесу ліквідації.
Наступний етап – похід у фіскальний орган за місцем реєстрації. Як показує досвід, цей процес складний. Термін завершення даного етапу залежить від кількох важливих речей:
? оподаткування, на якому знаходився платник податків;
? наявності звітних документів та правильності розрахунків за ним;
? повноти сплати податкових зобов’язань.
Проведення документальної перевірки – обов’язкова складова успішного зняття з обліку. Для проходження перевірки вам знадобиться:
? надати необхідну звітність за останні 1095 днів (три роки);
? документи про нарахування та сплату єдиного соціального внеску;
? оплатити санкції, у випадку їхнього нарахування.
З моменту отримання заявки про відмову від статусу платника єдиного соціального внеску протягом двох робочих днів податковий інспектор приймає рішення про зняття з реєстрації.
Платник податків, який закриває свою підприємницьку діяльність, зобов’язаний надати ліквідаційну звітність протягом 30 календарних днів. Закриття ФОП триває протягом періоду від двох робочих днів до одного року.
Якщо ФОП перебував на загальній системі оподаткування, то відповідно до п.177.11 ПКУ господарююча одиниця повинна подати звітність за рік. Крім того, сплатити податок і військовий збір відповідно документам не пізніше 10 к.д.
Якщо підприємець здійснював свою діяльність, пов’язану з торгівлею або виробництвом підакцизних товарів (наприклад, продаж алкоголю), то він повинен подбати про повернення ліцензій на ведення такої діяльності та РРО та зняття з обліку.
Зняття з обліку в органах Держкомстату
Після отримання інформації від реєстратора про ліквідацію ФОП, Держкомстат передає в ЄДР номер і дату зняття з обліку. Цього достатньо для того, щоб ФОП був ліквідований. Однак, навіть після припинення господарської діяльності, він не звільняється від відповідальності подати останні звіти.
Зняття з обліку в Пенсійному фонді
Знятися з обліку в Пенсійному фонді стане можливо тільки після того, як ФОП буде знятий з обліку як платник ЄСВ в органах ДФС. При цьому органи пенсійного фонду перевіряють правильність і повноту нарахування внесків. ФОП повинен розрахуватися з бюджетом за всіма нарахованими внесками і штрафних санкцій, якщо такі були.
Як закрити рахунок в банку
Згідно з п.69.7 Податкового Кодексу України ФОП самостійно повідомляє банк або банки про закриття підприємницької діяльності та розрахункових рахунків, які використовувалися для роботи. Заява може бути подана письмовій або в електронній формі, з використанням електронного цифрового підпису.
Варто врахувати
❌ Ліквідацію ФОП можна здійснити онлайн, через відповідні сервіси Міністерства юстиції або IGov. Але без особистого відвідування фіскального органу за місцем реєстрації не обійтися.
❌ При ліквідації ФОП будь-який контролюючий орган має право перевірити ведення вами бухгалтерського обліку та нарахування, які мали місце протягом останніх 1095 днів. Тому варто подбати про правильність ведення обліку і зберігання документів.
❌ Якщо у вас були наймані працівники, необхідно звернути особливу увагу на правильність розрахунку їм страхового стажу.
❌ Намагайтеся не вести з державними органами усних бесід, використовуйте електронні сервіси і офіційне листування. Адже саме так ви можете заощадити час, нерви і гроші.